Nu descriu blogul.Pentru ca e pentru cei care citesc printre randuri,cu toate ca in principiu e un blog de inotatori.Doar zic ca nu vanez nimic,nu urmaresc sa ma cuplez cu nimeni,nu vreau idile virtuale si nu dau doi bani pe fata comerciala virtuala.Doar daca aveti pasarele in colivie ca si mine,zic ca ne-am gasit.Putem ciripi si ramuri impreuna
luni, 12 octombrie 2009
FILOZOFIA ISLAMICA
Filozofia islamica este cunoscuta inca di mediul evul mediu datorita contributiei sale vitale la transmiterea valorilor greco-romane catre lumea medievala europeana.Filozofia islamica a inceput sa fie studiata ca disciplina de sine statatoare abia in secolul nostru.Incisivitatea sa nu este deloc surprinzatoare mai ales daca ne gandim ca luat ca fenomen islamul mosteneste si preia coordonatele de actiune ale marilor imperii care i-au precedat:asiro-babilonieni,persan,elin,roman si bizantin.Totusi ,islamul nu trebuie inteles doar ca idologie a unui imperiu care a zdruncinat din temelii omenirea,caci el nu poate si nu trebuie redus doar la o atare situatie.De-a lungul veacurilor islamul devine si un adevarat promotor de civilizatie si cultura-dobandind o identitate specifica.
Pentru a intelege in mod adecvat nuantele specifice gandirii filozofice islamice trebuie avut in vedere faptul ca islamul apare in lume ca ideologie dominata de etnicitate si confesionalism.In perspectiva etnica scopul islamului a fost realizarea unei stranse coeziuni,a unitatii triburilor de beduini arabi ce se aflau in permanenta disensiune.La promovarea unitatii etnice un rol important l-a avut insasi limba araba,care a servit secole de-a randul ca element catalizator si unificator.IN ce priveste confesionalismul islamic acesta trebuie sesizat atat in structura doctrinara de tip monoteist,cat si in perspectiva universalitatii invataturii pe care o propune.Ambele elemente,doctrina monoteista si universalitatea invataturii,merg mana in mana,intrucat ele implica necesitatea recunoasterii islamului de catre toate fiintele.
Specificul doctrinar se defineste ca descoperire sau revelatie suprema in CORAN(QUR'AN).iNTERESANT DE OBSERVAT CA DESI cORANUL ESTE CONDIDERAT REVELATIE SUPREMA,SUPREMATIA SA NU ESTE DATA DE CARACTERUL DOCTRINAR,deoarece casracterul sau se dezvaluie ca un amalgam de doctrine si invataturi eterogene cu foarte putine elemente originale ci mai degraba de inimitabilitatea sa care are drept leitmotiv specificul etnic exemplificat,de limba araba.Asa se face ca orice traducere sau redare a Coranului intr-o alta limba este considerata doar o parafrazare.
Intreaga doctrina coranica este sintetizata la nivel confesional intr-un crez sau marturie de credinta simplificata:,,-Nu exista dumnezeu,decat Dumnezeu(Allah),iar Mahomed este trimisul lui Dumnezeu".Pe plan intelectual,aceasta afirmatie recunoaste existenta unei singure realitati absolute,iar in sfera religioasa a unui singur Dumnezeu-adica opus politeismului.Cu alte cuvinte este reiterata aici doctrina despre unitatea divina care desi nu este specific islamica-ea fiind intalnita si in traditiile mozaica si crestina-este dezvoltata in directia afirmarii plenare a unui absolutism divin de tip monarhic,a UNEI fIINTE DIVINE,nu atat in relatia sa cu lumea cat mai ales prin ea insasi ca entitate suprema ,absoluta.Or aceasta trscendenta absoluta este si un element care defineste una din trasaturile esentiale ale islamismului,necesitatea supunerii neconditionate.
La nivel intelectual,Coranul contine o urzeala doctrinara ce vizeaza in special cunoasterea realitatii si a locului ocupat de om in realitate-intalnim consideratii de ordin metafizic asupra naturii Divinitatii,o cosmologie a structurii universului si a starii multiple a le fiintei,dar si eshatologie ce angajeaza scopul final al existentei.
Partea pozitivii a acestei filozofii ca un sistem eterogen este aceea ca da posibilitatea sa apara in sanul lumii islamice natiuni si popoarre a caror identitate a fost suprimata timp de veacuri de imperialismul necrutator al legii,al caii integrale de viata.Islamul stimuleaza o metafizica sipritualista,in care ratiunii ii va reveni un loc mai putin important decat imaginatiei.
sinteza din REMUS-RUS...-acest articol nu constituie un atac ci promovarea unui culturi care a adus matematica,medicina,astronomia,caligrafia...arta
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
7 comentarii:
Arabia musulmania... Nu prea admir multe la lumea araba. Ce au dat lumii, au dat candva, prin antichitate. Cre'ca sunt prea european la cap pentru ca macar sa imi bat capul sa le inteleg... hm, cultura.
cristake dau si acum si nu putem contesta...si contributia lor..si sa o respectam..cu siguranta avem o parere mult prea buna despre noi europenii..eu zic ca doar din exterior nu putem intelege mentalitatea altor culturi,altor popoareTaha Hussein ,Naguib Mahfouz -Kahlil gibran-doar cateva nume...eu cred cristake in toleranta in deschidere si nu ma consider detinatorul adevarului absolut
O altă postare deosebită... Felicitări pentru idee...
ma bucur ca ti-a placut cristian ..o zi frumoasa sa aveti
intotdeauna mi-a placut lumea islamica,scrisul lor portul si religia,parca este o lume aparte fata de restul pamntului,de curiozitate am citit coranul sa vad si eu despre ce este vorba,si ei au un dumnezeu la fel ca noi,dar fiecare il divinizeaza in felul lui,este un popor cu multe secrete inca nedescoperite.
sant popoare cu multe secrete care nu si le fac publice..o chestie care m-a impresionat mult..am un prieten bun arab..si mergand cu vladimir la ei cand era mai mic..fiul meu a aruncat o bucata de corn pe jos..prietenul meu arab a luat bucata de paine a sarutat-o a binecuvantat-o si a cerut iertare pentru graul irosit apoi a hranit pasarile...ca si la noi sant oameni buni si oameni rai si nu putem judeca o cultura doar dupa uscaturi...
asa este nu trebui judecati,sunt oameni si oameni asa cum noi tanjim dupa intelegere asa sunt si ei.
Trimiteți un comentariu