Filozofia islamica este cunoscuta inca din mediul evul mediu datorita contributiei sale vitale la transmiterea valorilor greco-romane catre lumea medievala europeana.Filozofia islamica a inceput sa fie studiata ca disciplina de sine statatoare abia in secolul nostru.Incisivitatea sa nu este deloc surprinzatoare mai ales daca ne gandim ca luat ca fenomen ,islamul mosteneste si preia coordonatele de actiune ale marilor imperii care i-au precedat:asiro-babilonieni,persan,elin,roman si bizantin.Totusi ,islamul nu trebuie inteles doar ca idologie a unui imperiu care a zdruncinat din temelii omenirea,caci el nu poate si nu trebuie redus doar la o atare situatie.De-a lungul veacurilor islamul devine si un adevarat promotor de civilizatie si cultura-dobandind o identitate specifica.
Pentru a intelege in mod adecvat nuantele specifice gandirii filozofice islamice trebuie avut in vedere faptul ca islamul apare in lume ca ideologie dominata de etnicitate si confesionalism.In perspectiva etnica scopul islamului a fost realizarea unei stranse coeziuni,a unitatii triburilor de beduini arabi ce se aflau in permanenta disensiune.La promovarea unitatii etnice un rol important l-a avut insasi limba araba,care a servit secole de-a randul ca element catalizator si unificator.IN ce priveste confesionalismul islamic acesta trebuie sesizat atat in structura doctrinara de tip monoteist,cat si in perspectiva universalitatii invataturii pe care o propune.Ambele elemente,doctrina monoteista si universalitatea invataturii,merg mana in mana,intrucat ele implica necesitatea recunoasterii islamului de catre toate fiintele.
Specificul doctrinar se defineste ca descoperire sau revelatie suprema in CORAN(QUR'AN).INTERESANT DE OBSERVAT CA DESI CORANUL ESTE CONSIDERAT REVELATIE SUPREMA,SUPREMATIA SA NU ESTE DATA DE CARACTERUL DOCTRINAR,deoarece caracterul sau NU se dezvaluie ca un amalgam de doctrine si invataturi eterogene cu foarte putine elemente originale ci mai degraba de inimitabilitatea sa care are drept leitmotiv specificul etnic exemplificat,de limba araba.Asa se face ca orice traducere sau redare a Coranului intr-o alta limba este considerata doar o parafrazare.
Intreaga doctrina coranica este sintetizata la nivel confesional intr-un crez sau marturie de credinta simplificata:,,-Nu exista dumnezeu,decat Dumnezeu(Allah),iar Mahomed este trimisul lui Dumnezeu".Pe plan intelectual,aceasta afirmatie recunoaste existenta unei singure realitati absolute,iar in sfera religioasa a unui singur Dumnezeu-adica opus politeismului.Cu alte cuvinte este reiterata aici doctrina despre unitatea divina care desi nu este specific islamica-ea fiind intalnita si in traditiile mozaica si crestina-este dezvoltata in directia afirmarii plenare a unui absolutism divin de tip monarhic,a UNEI FIINTE DIVINE,nu atat in relatia sa cu lumea cat mai ales prin ea insasi ca entitate suprema ,absoluta.Or aceasta trascendenta absoluta este si un element care defineste una din trasaturile esentiale ale islamismului,necesitatea supunerii neconditionate.
La nivel intelectual,Coranul contine o urzeala doctrinara ce vizeaza in special cunoasterea realitatii si a locului ocupat de om in realitate-intalnim consideratii de ordin metafizic asupra naturii Divinitatii,o cosmologie a structurii universului si a starii multiple a le fiintei,dar si eshatologie ce angajeaza scopul final al existentei.
Partea pozitiva a acestei filozofii ca un sistem eterogen este aceea ca da posibilitatea sa apara in sanul lumii islamice natiuni si popoare a caror identitate a fost suprimata timp de veacuri de imperialismul necrutator al legii,al caii integrale de viata.Islamul stimuleaza o metafizica spiritualista,in care ratiunii ii va reveni un loc mai putin important decat imaginatiei.,inimii,loaialitatii si pastrarii valorii unice e unei etnii ce nu trebuie asimilata sau exterminata.
..-acest articol nu constituie un atac ci promovarea unui culturi care a adus matematica,medicina,astronomia,caligrafia...arta
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu